Skip to content
Billede fra undervisning i stabiliserende kropstræning ved underviser Lise Rasmussen

Nye veje til stærk bækkenbund

En stærk bækkenbund er vejen til et godt og aktivt liv. Med træning af bækkenbunden styrker du bækkenbundens egne reflekser sådan, at dine bækkenbundsmuskler reagerer præcist og hurtigt, når du fx går, danser og griner. Samtidig er det også vigtigt at have gode sidde- og ståvaner, da dette også er vigtigt for at have en stærk bækkenbund. 

Den velfungerende bækkenbund er aktiv det meste af dagen og skal være stærk på talrige måder. ”Knibet” er kun en lille del af bækkenbundens funktion. Når vi bevæger os, er det den reflektoriske stabilitet i bækkenbunden, der er grundlaget for, at du kan holde tæt. Gennem et varieret øvelsesprogram finder du øvelser, der er gode for dig.

NB. Dette hold kategoriseres som hensyntagende undervisning. 
Læs mere om hensyntagende undervisning

Information

  • Dato 21.09.2020-14.12.2020
  • Adresse Søndergade 74
    Søndergade 74
    8000 Aarhus C
  • Lokale 21
  • Bemærkninger Forholdsregler ifølge covid-19:Af hensyn til sikkerheden vil undervisningsmaterialer som måtter, tæpper og puder ikke være til rådighed. Den første mødegang aftaler du sammen med underviseren, hvilke materialer du fremover skal medbringe.Omklædningsrummene vil være lukket af, og vi vil derfor bede dig om at møde omklædt.

Datoer

Dato Tid Sted Navn
1 Mandag 21.09.2020 19:10-21:00 Søndergade 74 Lise Marianne Rasmussen
2 Mandag 28.09.2020 19:10-21:00 Søndergade 74 Lise Marianne Rasmussen
3 Mandag 05.10.2020 19:10-21:00 Søndergade 74 Lise Marianne Rasmussen
Se alle Se færre
Billede af FOF-underviser Lise Marianne Rasmussen
Underviser

Lise Marianne Rasmussen

Jeg er uddannet afspændingspædagog/Psykomotorisk terapeut, dap. 1989.

Underviser i folkeoplysningen siden 1997.
Underviser på FOF Lærerkurser i kroppens reflektoriske stabilitet og bækkenbundens reflektoriske styrke siden 2015.
Behandler og laver individuelt tilrettelagte øvelsesprogrammer hos Kiropraktorerne Hviid. Certificeret Fysiopilates instruktør i 2007.

Jeg har ud fra egne og elevers smerteerfaringer udviklet øvelser, der er gode, når smerter skal lindres. Jeg har udviklet øvelser, der aktiverer bækkenbundens reflektoriske og naturlige styrke.

Jeg har løbende deltaget i forskellige efteruddannelser og kurser - bl.a. Ballstick, Callanetics, træning på pilatesbold, elastiktræning, stabilisering af ryggen, bækkenbundstræning, kom af med tantepuklen, åndedrættet og bindevævet.

Baggrund for undervisningen
Med stor succes har jeg igennem de seneste ca. 20 år sat tempoet i de styrkende øvelser ned. Tempoet sammenlignes af nogle med tempoet i Tai Chi. Når tempoet er langsomt og belastningen tilpasses den enkelte elev, sikrer det, at selv de svageste muskler aktiveres og styrkes. Særligt aktiveres reflekserne til musklerne, der stabiliserer kroppens led og bækkenbunden. Det rolige tempo er gavnligt og giver stort velvære på både på de almene og hensyntagende hold.