Skip to content
Yoga for mænd og kvinder i FOF

Yoga varianter

Yoga varianter

Hvad karakteriserer de forskellige former for yoga, og hvad gør de enkelte stilarter godt for? 

Hatha yoga

Ved denne yogatype forstås almindelig yoga, og det er en af de typer, der praktiseres mest. Det er de klassiske yogastillinger, der udøves, og der er fokus på, at disse holdes i længere tid ad gangen. Er du ude efter en rolig yogatime med pauser mellem stillingerne, er Hatha yoga et godt valg. 

Yin yoga

En rolig yogaform, hvor det handler om at strække kroppen og give slip frem for at styrke og udfordre. I yin yoga er der fokus på at mærke efter og skabe ro. De enkelte yogastillinger og yogastræk holdes i flere minutter ad gangen, så du har tid til at komme dybt ind i stillingerne.

Restorativ yoga

Yogaformen menes at kunne hjælpe på lidelser som stress, angst og depression og er generelt god til at skabe ro og balance og hjælpe dig med at slappe af. Stillingerne er blide og behagelige og er tilpasset, så du får mest mulig afspænding og afslapning ud af dem. Restorativ yoga er en yogaform, hvor der bruges hjælpemidler som tæpper, pøller, bælter, øjenpuder og blokke. Hver enkelt stilling holdes længe – ofte fra cirka 5 minutter og op til omkring 20 minutter. 

Astanga yoga

En dynamisk yogaform, hvor stillingerne laves i et flow, og du derfor glider fra én stilling til den næste i takt med din vejrtrækning. I modsætning til andre dynamiske yogaformer, er det dog altid den samme serie af yogastillinger, der udføres i den samme rækkefølge. 

 Iyengar yoga

Iyengar er en videreudvikling af Hatha yoga og lægger vægt på den rette teknik og detaljerne. Der er fokus på at være til stede og lære at lytte til krop og sind. Der bliver ofte brugt blokke, bælter og tæpper i Iyengar yoga. Tempoet er roligt, og yogastillingerne holdes ofte i længere tid ad gangen.


Filtrér