Kulturrejser og udflugter

100 året for 1. verdenskrigs afslutning

100 året for afslutningen af 1. verdenskrig

En rejse med besøg i Ypres, Somme, Verdun, Marne, Compiege, Gent og Brügge.

Bemærk: vi er på den Danske kirkegård den 11. november kl. 11.11 - på tidspunktet, hvor 1. verdenskrig blev afsluttet. 

SIDSTE NYT: TUREN GENNEMFØRES SOM PLANLAGT. DER ER ENKELTE LEDIGE PLADSER I BUSSEN. TILMELD DIG NU... SÅ GØR VI VORES BEDSTE FOR AT FÅ ET VÆRELSE TIL DIG.

Download fuldt program - klik her og udskriv det

Kom til introduktion til turen - se mere her 

I 2018 er det 100 år siden at 1.verdenskrig sluttede. Krigen er en af de vigtigste skillelinjer for at forstå såvel Europa-, som Verdenshistorien. Krigen og dens efterfølgende konsekvenser var enorme. For Danmark som stod udenfor, betød den efterfølgende at Sønderjylland – der havde omkring 6.000 faldne i krigen – til nord for Flensborg vendte tilbage til Danmark efter en folkeafstemning.

I det bredere Europæiske perspektiv betød det en total nyopdeling af Europakortet: man vinkede farvel til hele 4 store imperier; det Tyske kejserrige, det Østrig-ungarske dobbeltmonarki, det Russiske tsardømme samt det Osmanniske imperium. Ud af disse opstod/genopstod en lang række af lande i Øst og Centraleuropa, såsom Polen, Tjekkoslovakiet, Ungarn og Jugoslavien. Sejrsmagterne England, Frankrig, Belgien, Italien og USA var sejren ikke i stand til at bringe klarhed. 

På denne rejse til Flandern, Nordfrankrig og Tyskland der forsøger vi at komme i dybden med en lang række af de mange temaer og spørgsmål der knytter sig til 1.verdenskrig. 

Både tiden før, under og efter krigen. Vi prøver at balancere rejsen, således at der også bliver tid til at nyde skønne hansebyer som Gent og Brügge samt byerne Compiegne, Bastogne og Lauenburg undervejs. Vi får en lang række rundvisninger, museumsbesøg kommer ud hvor slagene foregik og kigger på krigen fra såvel soldatens, generalens, civilisten samt politikernes perspektiv.

Men særligt vigtig der oplever vi “Den ellevte time, i den ellevte måned klokken 11.00” på den Danske Krigskirkegård i Braine, hvor vi nedlægger krans til minde om de mange dansksprogede der faldt fra Sønderjylland og Sydslesvig.

Download fuldt program - klik her og udskriv det

 

Læs udførligt program - klik her

1.dag: Danmark – Gent

Efter opsamling i Danmark, der passerer vi den gamle danske kongeå, hvor erindringen stadig lever om 1.verdenskrig, der for de fleste implicerede kan huskes som ”Den Store Krig”. Danmark stod ude, men Sønderjylland var del af kejserriget Tyskland, hvis samling i 1870 havde skabt en ændring af den magtbalance der havde præget Europa siden Napoleonskrigene – og i længere perspektiv – siden den Westfalske Fred i 1648. På denne lange køredag igennem det vestlige Tyskland, Holland og Belgien, der vil vi få en lang række af perspektiverende foredrag der fortæller om optakten til krigen og hvad det var der gik galt i sommeren 1914, der kunne få en altødelæggende storkrig til at bryde ud mellem samtlige stormagter i Europa. Vi forventes først at være fremme i Gent sidst på aftenen.

 

Den 11.november klokken 11.00 i 1918 er kendt som “Den ellevte time, i den ellevte måned klokken 11.00” at der ringede fredsklokkerne efter mere end fire års krig. På netop denne dag besøger vi krigskirkegården i Braine, og medbringer selv vores buket og nedlægger den til minde om de faldne.  Vi bruger generelt turens førstedag på at sætte udbruddet af 1.verdenskrig i perspektiv. Vi ser på udviklingen i Tyskland, Storbritannien, Østrig-Ungarn, Frankrig, Italien, Rusland samt Danmark op til 1914 for at kunne forstå de samfund der drog i krig og stod udenfor. Foto fra jp.dk

2.dag: In Flanders Fields – Den flamske front ved Ypres

På denne dag kører vi fra Gent og mod Ypres. Vi starter dagen med at køre til Ypres, der var ramme om hele 4 store slag under 1.verdenskrig, idet at den lå et af de steder, hvor den ellers fastlåste vestfronts to parter så mulighederne for et gennembrud. Byen var en stor ruinhob, men blev genopbygget i perioden 1919-1967. I den fornemme gamle klædehal, der var middelalderens Ypres kilde til rigdom, der er i dag. På det prisvindende museum får man via rekvisitter, videofilm, landkort og et perspektiv der dækker såvel soldaten, politikeren, generalen og civilisten en glimrende forståelse for krigen. Efter vi har spist frokost, der forlader vi for en stund Ypres for at køre rundt i slagmarken. Vi besøger en skyttegrav og får soldatens perspektiv. Derefter kører vi til den tyske krigskirkegård i Langemarck, der havde en mytisk status for den tyske nationalkonservative fløj i mange år, med spor der pegede frem mod nazismen. Derefter gør vi holdt ved det canadiske krigsmonument, der markerer det første kendte giftgasangreb i historien. Endelig stopper vi ved Tyne Cot Cemetery: den største britiske/Commonwealth kirkegård i verden, hvor det britiske perspektiv på krigen sættes i perspektiv. Derefter kører vi igen mod Ypres til tidlig aftensmad. Klokken 20.00 der overværer vi det stemningsfyldte Last Post, der er en mindeceremoni iscenesat af byen Ypres som tak til de allierede for deres indsats under krigen. Der vil være kransenedlæggelser ved byens mindeport – Menin Gate. Derefter returnerer vi til Gent.

 

Soldaterkirkegården Tyne Cot er den største britiske kirkegård med soldater fra Commonwealth i verden. Briterne kalder området rundt om den flamske by Ypres for Ypres Salient og her fandt hele 4 vigtige slag sted under 1.verdenskrig. Vi besøger slagmarker og kirkegårde og oplever mindeceremonien “Last Post”. Foto fra Historiske Rejser

3.dag: Gent

Dagen bliver brugt på at sove længe og nyde morgenmaden. Midt på formiddagen, der går vi en byrundtur i Gent. Her vil vi nyde vores ualmindeligt centrale hotel, der ligger nabo til domkirken. Byen er præget af middelalderens rigdom, hvor den i 1300-tallet var Europas 4.største by. Den har mange hyggelige områder, særligt ved kanalerne omkring Korenlei og Graslei. På byrundturen ser vi den imponerende domkirke med brødrene Van Eycks mesterværk ”tilbedelsen til det hellige lam”, den middelalderlige borg Steen og kanonen Dulle Griet. Der er god mulighed for at smage chokolade, tage sig en sejltur på kanalerne, besøge et af de mange museer eller nyde en af Belgiens mange forskellige øl rundt i den livlige og smukke universitetsby.

Der er mulighed for at vi om eftermiddagen kører en tur til Brouwerij Bosteels i Buggenhout, her bliver der mulighed for at smage flere forskellige øl, blandt andet den specielle Kwak.

 

Gent, hvor vi bor helt inde i centrum i 3 nætter. Byen har meget at byde på med skøn kanalstemning, mange fine museer, bryggerier, chokoladebutikker og et væld af middelalderlige bygninger. Billede fra byens officielle hjemmeside

4.dag: Brügge, Somme-Thiepval og Compiegne

Vi forlader Gent efter morgenmaden og kører til den charmerende gamle hanseby Brügge. I Brügge går vi en byrundtur langs de mange smukke kanaler, hvor vi passerer forbi og over de mange kanaler med kirker og klostre, hvor den lange række af flamske kunstnere gør sig gældende i særdeleshed Hans Memling. Efter at være ført igennem en del af byen, der er der mulighed for en fælles kanalrundfart, der fremviser den smukke by på allerbedste vis. Vi går videre forbi Europakollegiet, de små hyggelige gyder ved Fiskemarkedet til rådhuspladsen med Blodsbasilikaen og videre til Grote Markt, hvorfra alt udgår og med det dominerende tårn Belfort, der symboliserer den borgerlige frihed i middelalderen. Der bliver mulighed for at spise frokost på egen hånd, inden vi går tilbage til bussen og midt på eftermiddagen fortsætter mod det nordlige Frankrig. Her kører vi igennem slagmarkerne ved floden Somme, der på slagets åbningsdag 1.juli 1916 var ramme om den blodigste dag nogensinde i den britiske krigshistorie 19.000 dræbte og i alt 60.000 tab. Dette slag skulle efterfølgende blive afgørende for briternes tab af troen på autoriteterne. Vi  gør holdt ved det store mindesmærke i Thiepval.  Vi kører herefter direkte til vores hotel i Compiegne, hvor våbenhvileaftalen, der trådte i kraft 11.11 1918 klokken 11.00. Den blev indgået mellem en fransk regering og en ny tysk regering, der ikke længere regerede som en kejserlig stat, idet at kejseren var abdiceret. Med fredsslutningen sluttede krigshandlingerne, men der skulle gå mere end et halvt år før at fredstraktaterne var underskrevet i Versailles og dets naboslotte. En fred der med den britiske John Maynard Keynes var så stort et makværk, at der ventede en ny krig 20 år ude i fremtiden.

Vi bor 2 nætter i Compiegne

 

Brügge er en af de mest charmerende og romantiske byer, der efter deres middelalderlige storhed som hansestædernes vigtigste by i Flandern mistede dets betydning men bibeholdt dets smukke udseende. Byen blev istedet et tilbagetrække for kunstnere og forfattere. Vi tilbringer det meste af dagen i Brügge. Privat foto.

5.dag: Le Grande Guerre – Meaux og Slaget ved Marne – Compiegne og fredsslutningen – Braine og den dansk-sønderjyske kirkegård – Reims.

Franskmændene havde i 1870/71 lidt nederlag i den fransk-tyske krig. Dette nederlag var et nationalt traume, da det både havde ført til tabet af de to provinser Alsace og Lorraine – de to tabte søstre – men også til at man havde fået et konstant fjendtligt Tyskland som nabo i øst. Frankrigs politik var i de efterfølgende 44 år der gik frem til 1.verdenskrig fast fokuseret på at få det tabte tilbage og eliminere tyskerne. Tyskerne var ligeledes fast fokuseret på Frankrig, hvilket begge parter opstillede krigsplaner der gjorde, at ingen var i tvivl om at krig i Europa først og fremmest betød krig de to lande imellem. I 1870 havde tyskerne indtaget Paris på 3 uger, og den tyske krigsledelse regnede med at noget lignende kunne ske i 1914. Der havde de imidlertid forregnet sig, i september 1914 lykkes det franskmændene at stoppe den tyske fremrykning ved floden Marne, hvor byen Meaux ligger. Dette slag betød at vestfronten efterfølgende blev en stillingskrig. Vi besøger det prisvindende nationale franske prestigemuseum i Meaux, der meget fornemt viser krigen fra fransk synsvinkel. Vi kører ud til Togvognen, hvor våbenhvilen blev forhandlet på plads, og er det muligt på denne travle dag, da ser vi også museet. Ellers er det muligt at nyde resten af dagen i Compiegne, der ligger smukt hvor floderne Aisne og Oise løber sammen og med det smukke middelalderlige slot. Vi spiser på hotellet om aftenen

 

I Compiegne blev våbenhvilen á 11.november 1918 aftalt endeligt. Hermed sluttede krigen efter mere end 4 års uafbrudt krig. Stedet blev et mareridt for den tyske højrefløj 22.juni 1940 hævnede nazisterne sig, da Adolf Hitler valgte nøjagtig samme togvogn, hvor franskmændene måtte acceptere deres overgivelse i 2.verdenskrig. Vi bor i Compiegne og gør holdt ved den berømte togvogn. Foto fra wikipedia

6.dag: “Den 11.dag i den 11.måned i den 11.time” opleves ved den Danske Krigskirkegård i Braine derpå Blodmøllen i Verdun og så til Bastogne i Ardennerne

Vi starter dagen med god tid til at nyde morgenstunden i Compiegne, derpå kører vi en lille time mod øst, hvor vi besøger den Danske/Sønderjyske Kirkegård i Braine, der er venskabsby med Haderslev. Vi nedlægger en krans klokken 11.00, hvor det er præcis 100 år siden at fredsklokkerne lød udover de krigshærgede lande. Mange af de dansk-sindede – der efter at provinsen var blevet tysk – var tvunget til enten at kæmpe eller emigrere. Mere end 6.000 dansksprogede mistede livet.

Når vi har oplevet dette fortsætter vi videre mod Verdun, hvor vi har madpakker med til busturen. Her fandt det blodigste slag under 1.verdenskrig sted. Franskmændene havde bygget det mest imponerende forsvarsværk rundt om byen. Igennem stort set hele året 1916 satte tyskerne et så massivt angreb ind, at franskmændenes heroiske indsats for at holde stand blev et nationalt anlæggende og man døbte hovedvejen til Verdun for ”dødens landevej”. Vi besøger kirkegården samt det såkaldte benhus, der er formet som en granat. Det er det blodigste slag i fransk historie, og det besøges på selve Remembrance Day, hvor en lang række af toppersoner forventes i Verdun.

Sidst på eftermiddagen forlader vi Verdun og ind i den fransktalende del af Belgien op igennem Ardennerne til Bastogne. Hvor vi indkvarterer os centralt i byen, hvor alle veje mødes i Ardennerne. Hvilket vi vil høre mere om næste morgen.

 

Verdun, var kernen i det franske forsvar. Her i Lorraines kuperede terræn, der var forsvaret bundet sammen af en lang række forter. Året 1916 var stort set helliget et tysk forsøg på at knuse det franske forsvar. Franskmændene lykkedes i at holde stand ved det blodigste slag under hele krigen. Foto fra www.verdun-douaumont.com

7.dag: Ardennerne – Spa – Eupen-Malmedy og derefter smuk kørsel igennem Tyskland i efteråret

Vi starter med at gøre et kort holdt ved krigsmindesmærket i Bastogne, hvor det lykkes amerikanerne at standse et tysk gennembrud ved den strategisk altafgørende by i december 1944. Amerikanerne engagerede sig også i 1.verdenskrigs slutfase, hvilket også var afgørende for at tyskernes forsvar blev brudt. Amerikanerne bidrog til dannelsen af Europa efter 1.verdenskrig, men investerede ikke afgørende nok som det skete efter 2.verdenskrig. Derefter fortsætter vi ad smukke veje til kurbyen Spa. Byen er kendt for at have huset det tyske militære hovedkvarter, og at det netop var her at Kejser Wilhelm II. opholdt sig, da han meddelte at han abdicerede 9.november 1918. Dermed undgik han ansvaret for freden. Vi fortsætter igennem det smukke Eupen-Malmedy, det tysktalende område som Belgien fik fra Tyskland som følge af Versaillesfreden i 1919. Vi kører ind i Tyskland og passerer byer som Aachen, Køln, Wuppertal og Dortmund, derefter igennem skovrige områder som Teutoburger Wald og Weserbergland i smuk efterårsflor og videre forbi Hannover til Lüneburger Heide, hvor vi passerer Timeloberg i den sydlige udkant af Lüneburg, det sted hvor Montgomery forhandlede delkapitulationen på plads med von Friedeburg den 4.maj 1945 om aftenen.hvorefter vi indkvarterer os i den smukke by Lauenburg direkte ved Elben.

 

Lüneburger Heide er kendt for dens lyng, natur, får og naturligvis store militære områder. Vi kører tur igennem den hyggelige hede og overnatter i Lauenburg ved Elben. Foto fra wikipedia

8.dag: Lauenburg – Kiel og Matrosopstanden 1918 med mindesmærket i Laboe

Efter morgenmaden forlader vi Lauenburg og kører igennem Friedrichsruh, hvor Otto von Bismarck boede. Vi fortsætter til Kiel, hvor vi ser udstillingen om matrosopstanden 1918, der førte til at Kiel blev det første sted hvor statsmagten ikke kunne holde soldater og borgere nede. Dette spredte sig som en steppebrand til det øvrige Tyskland og blev til Novemberrevolutionen, der medførte Kejser Wilhelms abdikation og dermed våbenhvilen. Efter ophold og frokost i Kiel. Inden vi forlader Kiel, der gør vi et ophold ved marinemindesmærket i Laboe, der mindes de faldne matroser under 1.verdenskrig. Erindringen om ”Den Store Krig” blev som vi også tidligere på turen har set, ganske afgørende for hvorledes mellemkrigstiden udviklede sig. På vej ud af Kiel kører vi via Kielerkanalen, der var ganske afgørende for den tyske oprustning. Endelig kører vi op forbi Slesvig og videre til Flensborg og tilbage til Danmark, hvor vi tager afsked med hinanden undervejs.

Kiel var sammen med Wilhelmshaven den kejserlige tyske flådes hovedkvarter. I starten af november 1918 var den det første by til at lykkes i et mytteri, der betød at Kejser Wilhelm II. få dage efter måtte abdicere. Opstanden bredte sig som en steppebrand til andre tyske byer. Her ser vi mindesmærket over de faldne søfolk, et mindesmærke som der i mellemkrigsårene var en intens kamp om hvem der kunne gøre krav på: Kommunisterne, Weimar-republikkens demokrater eller de højreorienterede og nazisterne. Forøvrigt en fremragende udsigt fra toppen over Kielerfjorden. Foto fra www.schiffbilder.de

Rejsens pris er kun: 8.975 DKR

  • 8 dages kørsel i 4**** luksusbus m/flystole, fodstøtter, klimaanlæg, serveringsborde, køleskab med 2 professionelle chauffører med overholdelse af køre-, hviletidsregler
  • Alle kendte afgifter, parkeringsafgifter, broudgifter, vejskatter osv.
  • 7 x overnatning på 3*** hoteller i Gent (3 nætter), Compiegne (2 nætter), Bastogne og Lauenburg (begge steder 1 nat). Der er aftensmad med i rejsens pris med undtagelse af 3.aften i Gent. 
  • Tillæg for ophold i enkeltværelse andrager kr. 1600.
  • Morgenmad i bussen 1.dag
  • Afgift til Rejsegarantifonden. Historiske Rejser er medlem af Rejsegarantifonden med medlemsnummer 2592.
  • Rejseleder med Cand.mag i Historie og med erfaring i ture om 1.verdenskrig.
  • Alle udflugter inklusiv entrèer (eksklusiv: kanalsejlads og bryggeri)
  • Gent, en skøn, smuk og livlig universitetsby med kanalstemning
  • Heldagsudflugt i Flanderns slagmarker ved Ypres med besøg ved monumenter, krigskirkegårde og skyttegrave samt aftenarrangement i Ypres med mindeceremoni ved Menin Gate.
  • Besøg i romantiske og yndefulde Brügge med kanalstemning
  • Somme, briternes blodige slag
  • Den danske krigskirkegård i Braine til mindeceremoni
  • Marne ved byen Meaux og Rundvisning på det franske nationale 1.verdenskrigsmuseum
  • Togvognen i Compiegne, hvor våbenhvilen blev underskrevet 11.11.1918
  • Verdun, med besøg i kapellet kaldt benhuset samt kirkegård
  • Smuk tur i Ardennerne med ophold i Bastogne
  • Kurbyen Spa og smuk tur igennem Eupen-Malmedy og Weser Bergland til Lüneburger Heide og videre til dejligt hotel i Lauenburg ved Elben
  • Rundvisning i Kiel om Matrosopstanden i 1918 samt mindesmærket i Laboe

Der samles op i/ved Esbjerg (klokken 5.00) samt i Kolding og Padborg.

Det bemærkes at rejseforsikring samt afbestillingsforsikring ikke er inkluderet i rejsens pris. Vi opfordrer til at man tegner en forsikring og undersøger med sit selskab om man allerede har de i sine øvrige forsikringer. 

Al tilmelding og betaling foregår via FOF KOLDING-VEJEN: TLF: 79 30 85 80 – mail: info@fofkolding.dk 

 

Holdnummer: 182083
Periode: 06-11-18 til 13-11-18
Start: tir 06-11-18 kl. 09:00
Turleder: Anders Bager Eriksen
Pris: kr. 8975

Tillæg for enkeltværelse: kr. 1.600.

Ønsker du enkeltværelse bedes du oplyse det i beskedfeltet.

Dobbeltværelse: Oplys navnet på den, du ønsker at dele værelset med.

Teknisk arr.: Historiske Rejser - medlem af Rejsegarantifonden (medlem nr. 2592)