
11. sept. kl. 13
FOF Sønderjylland
Fra krig og nationale konflikter til samarbejdet på tværs af grænsen. Dette foredrag belyser udviklingen i det historiske Sønderjylland/Slesvig gennem næsten 200 år og sætter områdets historie i perspektiv til nutidens grænseløse samarbejde.
Sønderjylland – eller Slesvig, som området historisk også kaldes – blev i 1848 og 1864 centrum for både borgerkrig og krig mellem Danmark, Prøjsen og Det Tyske Forbund. Efter nederlaget i 1864 mistede Danmark Sønderjylland, som efter 1866 blev en del af den prøjsiske provins Slesvig-Holsten.
Ved folkeafstemningen i 1920 blev området delt i et dansk Nordslesvig og et tysk Sydslesvig. Delingen skabte nationale mindretal på begge sider af grænsen, som kom til at præge udviklingen frem til Anden Verdenskrig – og i praksis helt frem til Bonn-København-erklæringerne i 1955.
Foredraget viser, hvordan udviklingen i det historiske Sønderjylland/Slesvig er gået fra et mod hinanden til et med hinanden – og i nogle tilfælde også til et for hinanden.
Der sættes desuden fokus på, hvordan danskernes og tyskernes opfattelser af Dannevirke og Ejderen har ændret sig gennem tiden, og hvilken betydning disse symboler har haft for henholdsvis den danske nationalstat og den slesvig-holstenske selvforståelse. Endelig trækkes linjer frem til nutiden med blandt andet samarbejdet på tværs af den dansk-tyske grænse i Region Sønderjylland.
Klik på et tidspunkt for mere info og tilmelding.
Se mere
Se mere