De fleste synes nok begrebet "højt begavet" er ret selvforklarende. Derfor bruger man for nemhedens skyld oftest dette begreb, når man skal beskrive et barn, som har særligt nemt ved at tilegne sig læring. Men begrebet er lidt "old school", da vi i mange år godt har vidst, de børn, som har de hurtige hjerner, kan være tilsvarende udfordret på andre områder. Derfor har det i stedet været forsøgt at gøre begrebet "med særlige forudsætninger" gældende for at beskrive, der oftest er tale om en skæv profil.
"Særlige forudsætninger” dækker nemlig over, personen på samme tid har både store potentialer indenfor nogen områder, men samtidig ofte også sider, hvor der viser sig udfordringer. Om barnet så er på den måde fra fødslen - eller om det er miljøet og måske understimulering - som giver denne asynkronitet - det er der til gengæld meget forskellige holdninger til.
I dag ligger mange oplysninger selvfølgelig online - det gør forskellige intelligenstests også. Så mange forældre sidder alene og undersøger information ift. deres børn, men mangler nogen at udveksle erfaringer med, samt at kunne komme et sted, hvor de mange informationer bliver bundet sammen til et hele.
På denne workshop - som er den sidste af 3 workshops - er det primære fokus på de mere ’bløde sider’ og de problemstillinger, som knytter sig til det følelses- og adfærdsmæssige område. Traditionelt har den danske opfattelse af at have en særlig begavelse været meget fokuseret på de kognitive funktioner, mens man har undervurderet eller ignoreret, disse børns ofte ret fintfølende nervesystem. Men der er også en del eksempler på det omvendte - at dem omkring barnet bliver overfokuseret på det fintfølende, mens behovet for den intellektuelle stimulation undervurderes. Begge dele skaber ubalance.
Workshoppen er åben for alle. Dit barn behøver ikke være en bestemt alder for, du kan få noget ud af at deltage. Det kan f.eks. være for forældre, bedsteforældre eller ressourcepersoner til et barn med særlige forudsætninger.
Workshoppen er den sidste ud af 3 workshops, og har det primære fokus på de mere ’bløde sider’ og de problemstillinger, som knytter sig til det følelses- og adfærdsmæssige område.