Skip to content
Lav ELDOA-øvelser med Majbrit Strojek hos FOF Sydjylland

ELDOA - du er din egen bedste terapeut

ELDOA - du er din egen bedste terapeut

ELDOA™ er en forholdsvis ny motionsmetode på det danske marked. De meget specifikke ELDOA-øvelser har til formål at lette presset på kroppens led og på den måde skabe plads til væske i leddene, samtidig med at leddene styrkes. Tilsammen medfører dette en forbedret mobilitet i leddene og balance i kroppen.

Der findes en ELDOA-øvelse for hver ryghvirvel, for hofteled, for skulderled og kraveben, alle ribben og for korsbenet, samt leddet mellem korsben og hofteben - og selvom de enkelte øvelser er målrettet det enkelte led, påvirker øvelserne hele kroppen gennem bindevævet.

Vi begynder med en kort opvarmning, hvor vi får blodet til at rulle, efterfulgt af opvarmning af det eller de led, vi skal arbejde med. Når kroppen er varm fortsætter vi med udvalgte fokuserede styrkeøvelser og bindevævsstræk, der supplerer dagens ELDOA-øvelser, som vi afslutter træningen med.

ELDOA™ er for alle, idet øvelserne kan tilpasses den enkelte deltagers behov og formåen*.

Kom og oplev, hvordan ELDOA™ kan hjælpe dig til at:

  • Forbedre din krops bevægelsesmekanik.
  • Optimere din kropsholdning og placering af muskler og led (statisk og dynamisk).
  • Øge kroppens bevidsthed og kontrol gennem kropslig intelligens.
  • Forbedre kommunikationen mellem nerver og muskler.
  • Minimere risikoen for skader (akutte eller som følge af overbelastning).
  • Forkorte varigheden af genoptræning efter en aktuel eller tilbagevendende skade.

Du kan læse mere om ELDOA™ og de fokuserede styrkeøvelser og bindvævsstræk på www.new-posture.dk.

*Hvis du er gravid eller lider af migræne og/eller forhøjet blodtryk, bedes du gøre underviseren opmærksom på dette inden første træning, da der tages særlige hensyn mht. udførsel og udvalg af øvelser.


Hvad er ELDOA™?

ELDOA™ er udviklet at osteopaten, Guy Voyer, som forskede i sammenhænge i kroppen for at kunne afhjælpe og forebygge rygsmerter. ELDOA™ er også anerkendt i forhold til at kunne korrigere strukturelle skader på kroppen - erhvervede (f.eks. diskosprolaps) eller medfødte (f.eks. skoliose).

Hver øvelse er udviklet til målrettet at skabe mere plads i det led, der aktuelt arbejdes med, ved hjælp af kroppens egen styrke. Jo bedre plads, der er i et led, desto nemmere kan blod og væske flyde til leddet, og dermed forbedre led mobiliteten.

Når øvelserne udføres, afspændes leddet samtidig med, at musklerne i og omkring leddet, samt leddets støttemuskler, styrkes, og din krop lærer at huske og vedligeholde den 'nye' placering af muskler og led.