Skip to content

Kontoret har sommerferielukket og er tilbage igen den 8. august. Du kan stadig tilmelde dig det du gerne vil gå til via hjemmesiden og få besked som en af de første, når vi har mere inspiration, spændende kurser, nyheder og events nær dig... Du ønskes en rigtig god sommer og på gensyn!

Tilmeld dig nyhedsbrevet
Veterantoget Molli i Tyskland

Østersøen rundt

Østersøen rundt

Hansa, Vikinger, Tempelriddere, Cisterciensere og Ulveskansen

Østersøen blev af romerne kaldt "Mare Baltica" og binder vidt forskellige kulturer sammen. Vi fokuserer på den sydlige del af Østersøen og på vores rejse igennem Tyskland, Polen og Litauen får vi både oplevet de mange storslåede historiske fortællinger om Vikinger, Hansestæder, Tempelriddere, Cisterciensere, samt adgang til havet for Det Tredje Rige, Sovjetunionen, Preussen og Polen om Pommern og Østpreussen og fordrevne folkeslag.

Udover historien og de skønneste Østersølandskaber, byder vi på Polen, Tyskland og Litauen, og på fællesskab med andre med samme interesser, i form af fællesspisning og masser af skønne ture i bussen.

Vi kører rejsen i en 4-stjernet luksusbus og bor helt centralt i bl.a. Gdansk med havudsigt – på vejen har vi 2 overnatninger i Kolobrzeg i gåafstand fra strandpromenaden, samt i Rostock og helt centralt i Kaunas i Litauen, og endelig med udvendige kahytter på færgen mellem Litauen og Sverige den sidste nat.

Vi bor på gode 3- og 4-stjernede hoteller på hele rejsen og der er inkluderet halvpension alle steder for den første aften (1., 2., 3. og 8. dag) – mens der arrangeres mulighed for fællesspisning de øvrige dage i Gdansk og Kaunas.

Rejsens pris indeholder følgende ydelser

  • 8 dages kørsel i 4-stjernet luksusbus m/ flystole, fodstøtter, klimaanlæg, serveringsborde, køleskab, med 2 professionelle chauffører med overholdelse af køre-hviletidsregler.
  • Alle kendte afgifter, parkeringsafgifter, broudgifter, vejskatter, osv.
  • 8 x overnatning på centralt beliggende hoteller med halvpension: Gdansk (4 nætter), Kaunas (1 nat), Kolobrzeg (1 nat), Rostock (1 nat) og 1 nat på færge med udvendige kahytter.
  • Tillæg for ophold i enkeltværelse andrager kr. 2630.
  • Afgift til Rejsegarantifonden. Historiske Rejser er medlem af Rejsegarantifonden med medlemsnummer 2592.
  • Rejseleder med stor viden om Anden Verdenskrig og de steder vi besøger.
  • Alle udflugter, eksklusiv entréer.
  • Besøg på Hansamuseum i Lübeck.
  • Cistercienserkirken i Bad Doberan og Veterantoget Molli mellem Bad Doberan, Kühlungsborn og Heiligendamm (eksklusiv).
  • Aftensmad ved kysten den første dag.
  • Besøg på Teknisk Museum i Peenemünde (eksklusiv).
  • Besøg på Vikingemuseet i Wolin / Jomsborg (eksklusiv).
  • Overnatning ved kysten i Kolobrzeg.
  • Besøg i Erik af Pommerns Darlowo.
  • Byrundtur i Gdansk til fods.
  • Sejltur til Westerplatte (eksklusiv).
  • Besøg i Rastenburg i Østpreussen på Ulveskansen.
  • Besøg på Europas største tempelridderborg Marienborg / Malbork.
  • Besøg på Cistercienserklosteret Pelplin.
  • Fridag i Gdansk med mulighed for museerne over Solidaritet og Polen under Anden Verdenskrig.
  • Kaunas i Litauen med centralt hotel og byrundtur.
  • Sejlads mellem Klaipeda og Karlshamn og hjemtur igennem Sverige.

Det bemærkes at rejseforsikring samt afbestillingsforsikring ikke er inkluderet i rejsens pris.

Ved spørgsmål til selve rejsen henvendes eventuelt direkte til Historiske Rejser på mail mail@historiskerejser.dk eller tlf. 20 93 17 14.

Rejsen tager sit udgangspunkt fra Kolding, men der vil være mulighed for at stige på langs motorvejen mod grænsen.

Programmet for turen

1. dag - Hansestædernes Moder Lübeck - Cistercienserne i Bad Doberan og Østersøen ved Kühlungsborn

Vi starter dagen med opsamling på Fyn og i trekantsområdet ved FOF og derefter ned igennem Sønderjylland. Efter vi alle er samlet i bussen er der morgenmad med rundstykker, kaffe og juice. Vi begynder at høre om Østersøens historie, når vi kører igennem Slesvig-Holsten med Hedeby og passerer forbi Kiel, det tyske kejserriges fornemme flådeby. Vores første stop er i Lübeck – Hansestædernes Moder – hvor vi ser det Europæiske Hansamuseum, der giver os et indblik i middelalderens stærkeste handelsorganisation, Hansestæderne, som vi kører i fodsporet af på resten af rejsen. Efter at have set museet i Lübeck, fortsætter vi på en kort vandring igennem byen og skuer mod seværdigheder som Helligåndshospitalet, Marienkirche og Rådhuset, hvor vi spiser frokost.

Vi fortsætter forbi Wismar til Bad Doberan og ser klosterkirken i Bad Doberan og får et indblik i Cistercienserordenen. Herefter går det med veterantoget Molli over Heiligendamm til Kühlungsborn. Her spiser vi aftensmad ved Østersøen inden vi afhentes af bussen og kører direkte mod vores overnatningshotel i Rostock.

2. dag - Usedom - Raketforsøg i Peenemünde - frokost i Swinemünde og Harald Blåtands Jomsborg

Efter morgenmad forlader vi Rostock og kører forbi Stralsund og Greifswald. Vi gør et kort holdt i den tidligere residensby Wolgast, hvor en af de pommerske delhertugdømmer havde residens ved byen ved Peenestrømmen. Herfra er der udsigt til Usedom, som vi kører til, og hvor det første stop er øens nordvestlige ende, Peenemünde. Den tyske raketforsker, Wernher von Braun, lavede forsøg med raketter ud over Østersøen og skabte her de første ballistiske missiler i form af V1- og V2-bomberne. Når vi har set museet og de mange rekvisitter, der står på det oprindelige spærreområde, går turen til hovedbyen på Usedom Swinemünde / Swinoujcsie, der i 1945 blev polsk. Her spiser vi frokost ved Swine-strømmen, og kører videre til det tidligere Jomsborg (idag Wolin), hvor Harald Blåtand, efter fortællingen, skulle være blevet dræbt af Svend Tveskæg. Vi ser Vikingemuseet, der fokuserer på historierne om de danske konger. Europas største vikingefestival foregår her i slutningen af juli og starten af august hvert år.

Når vi er færdige med at se vikingemuseet, går turen videre langs kysten mod Kolobrzeg, eller Kolberg som den hed indtil 1945. Vi bor en nat på hotel Olymp IV i den smukke badeby, hvor vi får tid om aftenen til at gå en tur langs promenaden, der præges af den 220 meter lange badebro, samt fyrtårnet og den smukke badearkitektur, og en tur i det gamle centrum, der trods de meget hårde kampe i slutfasen af Anden Verdenskrig, stadig har en del oprindelig arkitektur.

3. dag - Bagpommerns polske byer med Erik af Pommerns grav - Kolberg, Køslin, Stolp, Gdynia og Sopot

Efter at have nydt morgenmaden, forlader vi Kolobrzeg og kører igennem Køslin (Koszalin), hvor vi ser den – i Anden Verdenskrig stærkt ødelagte hovedby i Bagpommern – og videre til Darlowo / Rügenwalde, hvor den danske konge, Erik af Pommern, ligger begravet i byens Vor Frue Kirke. Vi ser naturligvis fyrstegraven og hører om den usædvanlige historie om Erik af Pommern, der blev født i Pommern som Bugislav og kom til Danmark, og officielt var konge af Danmark fra 1389, og af hele norden fra 1397, men som blev afsat som konge i norden i 1439, og efter en årrække, som sørøver på Gotland, vendte han tilbage som Hertug af Pommern. Vi spiser frokost i den charmerende by med Darlowo slot, samt hanseporte, der undgik større ødelæggelser under den sovjetiske fremrykning, i modsætning til såvel Kolobrzeg og Köszalin.

Herefter går turen videre østpå, igennem den tidligere residensby, Stolp ("Slupsk" på polsk), og herfra over Piasnica Wielka, hvor vi går et kort holdt ved mindesmærket for massakren på 12.000-14.000, der primært kom fra den polske intelligentsia, og var nazisternes forsøg på at udradere den polske elite. Herfra går det til Gdynia; havnebyen, der var Polens reaktion på at have fået adgang til havet igen efter at være genopstået som stat. Polakkerne ville ikke satse på Gdansk, der i mellemkrigstiden fungerede som international fristad, men var tyskvenlig. Polakkerne opførte derfor den enorme havn, som var en torn i øjnene på Tyskland, der i 1939 satte deres hårdeste angreb ind ved erobringen. Havnen var også central for de værftsopstande i 1970'erne og 1980'erne, der ledte til Solidaritets dannelse, og til kommunismens fald i Polen. Vi kører videre til den fashionable kur- og kystby, Sopot, hvor vi spiser aftensmad. Herfra kører vi videre igennem Oliwa og til sen ankomst i Gdansk på vores centralt placerede hotel, Holiday Inn Gdansk.

4. dag - Hansa, Værft, Solidaritet og Rigdom i Gdansk - Sejltur til Westerplatte med Anden Verdenskrigs første slag

Efter at have haft god tid til at nyde morgenmaden, skal vi på gående byrundtur i Gdansk. Vi fornemmer byens enorme betydning gennem tæt på 1000 år. Vi hører om byen som en af de væsentligste Hansestæder, som byen der gik op imod Teutoner Ordenen og blev polsk igen, men primært om den selvstændige og frie by, Danzig. Det gælder særligt årene i mellemkrigstiden, om de hårde år i slutningen af Anden Verdenskrig og ikke mindst om årene, hvor værfterne i Gdynia og Gdansk gik op imod kommunismen. Vi ser en række af fantastiske bygninger på vores vej rundt i byen. Blandt andet Krantor, den største middelalderlige kran i Europa, samt rødstensbasilikaen Marienkirche, den grønne port på det imponerende Lange Torv, den baltiske philharmonie, Rådhuset i Rechtsstadt, det Store Tøjhus, Artushof, hvor gildelaugene mødtes i middelalderen, samt Sankt Georg Skyttelauget og andre byporte, som Langgasser Tor og Hohes Tor.

Når vi har været rundt i byen er der mulighed for at deltage på en sejltur til Westerplatte. Vi sejler ud igennem den historiske havn, hvor floden Wisla møder Østersøen, og ser både nutidigt og historisk havnemiljø. På Westerplatte ser vi mindesmærket for Slaget ved Westerplatte, der var det første slag i Anden Verdenskrig, hvor polakker kæmpede heroisk og forgæves mod den nazistiske overmagt. Vi kører i bus tilbage og er hjemme midt på eftermiddagen.

5. dag - den største tyske ridderborg Marienburg - Pelplin med det imponerende Cistercienserkloster

Efter morgenmaden kører bussen østpå til Malbork ("Marienburg" på tysk), hvor vi ser Europas største rødstensborg. Det enorme og imponerende kompleks blev oprindeligt bygget i 1200-tallet af den Tyske Ridderorden, der havde deres hovedsæde på borgen. I 1457 blev ridderordenen fortrængt og drog i stedet til Kønigsberg (det nuværende Kaliningrad). Borgen blev i stedet overtaget af de polske konger, der residerede her frem til byen blev prøjsisk i 1772, blandt andet opholdt Nikolaus Kopernikus sig også på borgen. Vi har god tid til at se borgen og spise frokost i byen.

Herfra går det videre til det imponerende Cistercienserkloster i Pelplin, klosteret der blev grundlagt af munke fra Bad Doberan, der kom til i 1278 og som siden skabte et fantastisk kloster, der overlevede i uvejsomt terræn og under utallige krige. Klosteret fortsatte med at fungere frem til indlemmelsen i Preussen i 1772, hvorefter det blev skole og arkiv. Denne funktion har det stadig i dag, og blandt andet huser Polens eneste eksempel på en oprindelig bibel fra Gutenbergs første tryk.

Efter at have set klosteret, kører vi hjem og tilbringer sidste del af eftermiddagen i Gdansk.

6. dag - Gdansk - 2 fremragende museer - Solidaritet og Anden Verdenskrig i Polen

På denne dag tilbyder vi to oplevelser i Gdansk. Først på dagen kører vi til museet for Solidaritet – den første frie fagforening i Polen og i Warszawapagts-landene. Vi ser museet, der fortæller om opstandene i 1955, 1970 og 1980 og om de forhandlinger der ledte frem til at Solidaritet blev inviteret indenfor i den politiske proces, der var et varsel om nye tider og en kommunisme, der var på vej til at falde. Den rolle som Solidaritet spillede i kommunismens fald, kan ikke undervurderes. Har man ikke fået nok af museer, så tager vi om eftermiddagen på det meget omtalte museum for Anden Verdenskrig, der ligeledes ligger i den nordlige del af byen. Museet har været meget omtalt, da de fortæller både om Polens hårde skæbne under krigen, hvor man blev angrebet af såvel det nazistiske Tyskland og det bolsjevistiske Sovjetunionen. Men samtidig at der fortælles om heroisk modstandskamp og fjendernes overgreb, så lukker man ikke øjnene for polsk kooperation og antisemitisme, på trods af at dette ikke faldt i den nuværende regerings smag.

7. dag - Ulveskansen og Tannenberg / Grunwald i Østpreussen - Kaunas i Litauen

Efter at have spist morgenmad, pakkes bussen og vi forlader smukke Gdansk. Vi starter med at gøre et kort holdt, hvor vi hører om to mytologiske slag, der har fyldt meget i propagandaen i forholdet mellem Polen og Tyskland. I 1410 besejrede Polen den tyske Ridderorden i Slaget ved Grunwald, hvilket på mange måder indvarslede Polens storhedstid og Ridderordenens tilbagefald. Dette forsømte polakkerne aldrig en lejlighed til at fortælle om, hvilket pinte mange tyske. Hævnen skulle komme i starten af Første Verdenskrig, hvor en af de få klare tyske sejre blev vundet af Paul von Hindenburg ved Tannenberg, som lå tæt på Grunwald og som ikke blev vundet over polakkerne, men over russerne – ironisk nok i et slag, hvor der var polakker med på begge sider. Vi ser slagstederne og fortsætter videre ind i Østpreussen mod Rastenburg.

Den 21. juni 1941 blev det enorme kompleks, Ulveskansen, indviet som militært hovedkvarter på den nazistiske østfront. Byggeriet lå i Østpreussen, ikke langt fra grænsen til de sovjetisk kontrollerede områder af Polen. Et område hvor der herskede fred, grundet Molotov-Ribbentrop-aftalen fra den 23. august 1939. Her havde Hitler og Stalin aftalt at dele Polen og de Baltiske lande imellem sig. Adolf Hitler kunne indtage sit nye hovedkvarter, og timingen kunne ikke være mere perfekt. Dagen efter blev "Operation Barbarossa" sat i værk. Angrebet på Sovjetunionen, samt den østlige del af Polen og de baltiske lande blev sat i gang. Det blev den voldeligste og mest ødelæggende krig, der er kendt, med uhyrligheder af en sådan karakter fra begge parter, at al anden krigsførelse synes at blegne.

Fra dette tidspunkt begyndte Hitler at opholde sig primært i Ulveskansen, eller på Berghof i Alperne, og kun lejlighedsvis i Berlin. Det enorme kompleks husede en lang række sikkerhedsforanstaltninger, bunkeranlæg, der blev udbygget i takt med Hitlers overbevisning om at det ville blive angrebet, og det skulle huse hele staben af toprådgivere, sekretærer og generaler. Den 20. juli 1944 forsøgte Graf Claus Schenk von Stauffenberg at udføre et attentat på Hitler, der var tæt på at lykkes, men fejlede. Hitler opholdte sig for sidste gang i Ulveskansen den 20. november 1944, få dage før den Røde Hær indtog Østpreussen. I januar 1945 indtog den Røde Hær skansen og forsøgte at sprænge den bort, men det meste var for massivt til at lade sig sprænge, hvilket gør at det står forholdsvis ubeskadiget. Vi kan komme rundt i bunkerne på vores besøg, hvor vi hører og ser om indretningen af området. Under opholdet vil der også være tid til at spise frokost.

Turen fortsætter herefter af små veje igennem de mange søer i Masurien og tæt op ad grænsen til det russiske Kaliningrad og ind i Litauen, hvor vi bor helt centralt i Litauens næststørste by, Kaunas. Efter ankomst vil vi gå en tur igennem byen og for de interesserede spise fælles på en restaurant.

8. dag - Byrundtur i Kaunas - Koldkrigsmuseet med sovjetiske atomhoveder rettet mod vest - sejlads fra Klaipeda / det gamle Memel

Efter at have nydt morgenmaden, møder vi lokalguiden, der viser os rundt og fortæller om Litauens næststørste by. Den ligger hvor de to floder, Neumanas og Neris, løber sammen. Napoleon indledte herfra sit felttog mod Rusland den 23. juni 1812 med 600.000 mand – et halvt år efter kom han tilbage med kun 60.000 mand. Byen var hovedstad og regeringsby i mellemkrigstiden, da Vilnius var besat af polske tropper. Den er samtidig den mest litauiske by i landet, da der er et meget lavt antal af russere og polakker i forhold til andre byer. Under Anden Verdenskrig foregik der grusomme forbrydelser i det såkaldte Femte Fort, hvor der blev nedslagtet tusindvis af jøder. Under den Kolde Krig var byen delvist lukket for omverdenen, grundet højteknologiske virksomheder, heriblandt laserapparater – hvilket gør Litauen til den førende i verden på det område. Byen har en lang smuk arkitektonisk arv med domkirke, fort og charmerende gader i centrum.

Efter byrundturen i Kaunas er der tid på egen hånd, hvor man kan finde sig en tidlig frokost og nyde den charmerende by. Først på eftermiddagen går det vestpå, hvor vi kører ind i Nationalparken Zemaitijos, hvor vi besøger Koldkrigsmuseet Plateliai. Her skal vi på en rundvisning i bunkere under de sovjetiske raketaffyringsramper, der under den Kolde Krig var i stand til at ramme en lang række af vesteuropæiske hovedstæder og dermed udgøre en reel trussel for freden i Europa. Vi ser affyringsramperne, udstillingen og hører om den Kolde Krig fra fronten.

Herefter fortsætter vi mod Klaipeda – det gamle Memel, hvorfra vi skal sejle mod Karlshamn. Efter vi kommer ombord på færgen, spiser vi aftensmad under udsejlingen, hvor vi ser ind mod Kurisches Haff og den russiske enklave, Kaliningrad.

9. dag - Hjemtur - Roskilde Domkirke

Næste morgen er der morgenmad ombord på færgen inden vi ankommer til Karlshamn i Blekinge i Sverige. Herfra kører vi fra borde og i retning mod Danmark, hvor vi i Roskilde slutter af med frokost, og ser Roskilde Domkirke inden det går af den smukke vej over Storebælt, henover Fyn, mod Trekantsområdet og ned igennem Sønderjylland, hvor man kan stige af langs ruten.

Et smugkig på de seværdigheder vi besøger på rejsen kan ses her: