Ny reklamefilm på TV2 skal invitere endnu flere danskere ind i aftenskolen.
Det begynder på aftenskolen – men der er ingen, der ved, hvor det ender.
Sådan lyder budskabet i den film om FOF Aftenskolen, som fra 29. december og 3 uger frem vil blive vist på flere af TV2’s kanaler. Filmen er omdrejningspunktet for en kampagne, som alle FOF’s lokale aftenskoler står bag, og målet er klart: Flere skal opdage, hvordan aftenskolen kan give både nye kompetencer, plads i et fællesskab og større trivsel i en tid, hvor mange søger noget meningsfuldt at være en del af.
”Vi står med noget sprødt indhold, der med god energi og selvtillid fortæller, hvorfor vi tror på, at aftenskolen kan gøre noget fantastisk for mange flere. Derfor giver vi den alt, hvad den kan trække, så vi kan få filmen ud at arbejde for et meget bredt publikum,” siger kommunikationschef i FOF, Karsten Kolding.
Aftenskolen er ikke et trin op ad stigen – men et sted du vokser som menneske
Filmen er skabt i et samarbejde med Olga Bastian og Heidi Volke fra det kreative bureau Kiki Gotaway, Human Film og instruktør Stefan Treschow.
Filmen slår ned på tre eksempler på, hvad du kan opleve i aftenskolen. Men formålet er frem for alt at vise aftenskolens kerne.
”Aftenskolen er ikke et sted, du kommer for at få en god karakter, et flot kursusbevis eller flere stjerner på skulderen. Det er et frirum uden det præstationspres, der er så mange andre steder i tilværelsen. Et sted vi kan mødes med andre og lære noget nyt – bare fordi vi har lyst,” siger Karsten Kolding.
For at fange aftenskolens ånd er undervisere og deltagere fra FOF’s egne aftenskoleaktiviteter med foran kameraet i filmen.
Et år med nye ambitioner
FOF-filmen bygger videre på FOF’s nye visuelle identitet og nye hjemmeside, som begge blev lanceret i november 2025.
Her har FOF både fået nyt logo, en ny farvepalet med 18 farver i stedet for kun én, en ny fotolinje og ny skrifttype. Der er også udgivet plakater, annoncer i lokale medier, og FOF’s lokale aftenskoler bliver løbende iklædt det nye brand på skilte og facader.
Filmen kommer ud den 29. december 2025 på forskellige TV 2-platforme – både TV2, TV2 Play og TV2 News.
Du kan læse mere om filmen og kampagnen for at få endnu flere danskere med på aftenskolen i Mediet Markedsføring.