Skip to content
Foredrag om tung styrketræning for dig over 50

Casper Søndenbroe - Tung styrketræning for dig over 50

Casper Søndenbroe - Tung styrketræning for dig over 50

I Danmark lever vi længere og længere, men samtidig oplever mange, at muskelstyrken svinder ind i årenes løb, sådan at selv dagligdagsaktiviteter kan være svære. Heldigvis kan tung styrketræning bevare eller ligefrem restaurere muskelfunktionen – også i en ældre krop.

Forskningen bag denne viden vil blive gennemgået, efterfulgt af praktiske anbefalinger og konkrete råd. Du vil gå fra foredraget med et ønske om og en tro på, at du faktisk selv kan gøre noget for at sikre en sund alderdom. 

Baggrund:
Hvad er styrke? Styrke er, når vægtløfteren løfter en rekordvægt, eller når en sumobryder kæmper for ikke at træde uden for ringen. Men styrke er også når man skal rejse sig fra en stol, eller når der skal bæres indkøbsvarer ind fra bilen. Og for den aldrende person, hvor styrken er svundet ind i årenes løb, så kan selv dagligdagsaktiviteter være svære at klare.

I Danmark lever vi længere og længere, hvilket er en positiv udvikling som bl.a. skyldes bedre medicinske behandlinger. Men det øgede antal leveår er ikke i samme grad fulgt af et øget antal sunde leveår, hvilket betyder, at nogle personer vil opleve, at de i den sidste del af livet er afhængige af andre og ikke er i stand til at leve det liv, de ønsker.

En del af årsagen hertil skal findes i tabet af muskelmasse. Uden muskelmasse svinder muskelstyrken, og derigennem evnen til selv at klare almindelige dagligdagsaktiviteter. Heldigvis findes der en effektiv ”behandling” – tung styrketræning.