Skip to content
Tilmelding til nyhedsbrev her
Efterfødselstræning i FOF

3 øvelser til dig der lige har født

3 øvelser til dig der lige har født

Efterfødselstræning - særlig træning til nybagte mødre


Ifølge Maja Joensen der er 30 år og underviser i efterfødselstræning hos FOF Sydøstjylland, kan der være flere grunde til at tilmelde sig et hold som er særligt for nybagte mødre. Læs med nedenfor og få 3 øvelser, du kan lave efter din fødsel.

 

”Der er nogle, der selv kan træne, men der kan være nogle særlige ting man skal tage hensyn til efter fødsler, f.eks. oplever nogle at have delte mavemuskler. Her skal man være opmærksom på, hvilke øvelser man kan lave,” fortæller Maja. ”Man skal være opmærksom på også at træne sin bækkenbund, så man har den her tyngde,” fortsætter Maja og fortæller desuden, at man ved efterfødselstræning hos FOF selvfølgelig altid må have sin baby med.

 

Derfor skal du gå til efterfødselstræning

Det man får ud af at gå til efterfødselstræning er blandt andet at man får bygget sin grundform op igen, så man er klar til at genoptage eller starte sin egen træning op igen. 

Derudover får man en masse viden om og kontakt med bækkenbunden. Det er nemlig vigtigt, så man ikke får varige mén efterfølgende,” forklarer Maja og fortæller desuden, at mange af hendes kursister oplever et boost af energi efter træning. 

 

Træning som et fællesskab sammen med andre mødre til små børn

”Der er også et fællesskab i det. De er alle sammen mødre i den samme situation og jeg tror mange synes det er rart at komme lidt ud og snakke med andre. Så finder man ud af, at der er andre som heller ikke har sovet om natten eller som også har lidt problemer 

med at få kontakt til bækkenbunden. De har ligesom det her fælles sprog som nybagte mødre”.

 

Maja fortæller videre, at alle slags mødre kan melde sig på holdene. ”De har alle det til fælles, at de skal have hjælp og støtte til hvor meget og hvordan de bruger kroppen efter fødslen. De er ofte i 

tvivl om, hvor meget kroppen kan holde til og hvordan man griber træningen an.”

 

Får man så flad mave igen?

”Nej,” griner Maja, ”Det er typisk ikke for at få en instagram-flad mave eller løbe et maraton. Det er en form for genoptræning, hvor man får viden om og kontakt til de muskler, der er svære at få fat i efter fødslen.” 

 

På efterfødselsholdet trænes altså hele kroppen, dog er der særligt fokus på bækken og mave. Det der er vigtigst for Maja er dog, at kursisterne husker at mærke efter i deres egen krop, hvor meget de kan holde til og ikke presser sig selv for hårdt. 

 

 

Indtil dit hold starter, kan du lave disse tre øvelser:

 

  • Husk at KNIB. Det er øvelse nummer 1:

Sådan gør du: Det smarte ved den øvelse er at du kan lave den når du sidder og ammer eller når du børster tænder. Forestil dig, at du med dit knib i din bækkenbund skal samle et blåbær op. Hold det i omkring 3-5 sekunder. Slip “blåbærret” forsigtigt og gentag. Sørg for at du kan trække vejret roligt imens du udfører dit knib. 

 

  • Bækkenløft med knib:

Sådan gør du: Læg dig på ryggen og bøj dine ben, så dine fødder er placeret i gulvet ,og du har en bøjning i dine knæ på cirka 90 grader. Her kan du lave dit knib og så løfter du underkroppen op imod loftet i et bækkenløft. Sænk kroppen langsomt igen og slip dit knib. Sug navlen ind imod rygsøjlen så du fanger dine skrå mavemuskler.

 

  • Knæ-fire-stående krum/svaj i din rygsøjle:

Sådan gør du: Placer dig i en knæ-fire-stående stilling på gulvet (hav eventuelt noget under dine knæ). Sørg for at dine hænder er under dine skuldre og dine knæ er placeret under dine hofter. Nu kniber du samtidigt med, at du krummer alt hvad du kan i din rygsøjle. Langsomt og kontrolleret bevæger du dig ned i et svaj. Slip dit knib undervejs og knib på ny og gentag øvelsen. 

 

Gentag øvelserne så mange gange du har tid til, før din baby har brug for dig igen og mærk i din krop at det føles godt at udføre dem. Det er faktisk det aller vigtigste. 

 

Rigtig god fornøjelse. 

Tilmeld dig et af vores efterfødselshold her.