Skip to content
Lær mere om børn med særlige forudsætninger hos FOF Sydjylland

Har mit højt begavede barn lært at lære?

Har mit højt begavede barn lært at lære?

Børn med særlige forudsætninger 2

Om hvordan man støtter sit barn i at lære at bruge ”sit gode hoved”

De fleste synes nok begrebet "højt begavet" er ret selvforklarende. Derfor bruger man for nemhedens skyld oftest dette begreb, når man skal beskrive et barn, som har særligt nemt ved at tilegne sig læring. Men begrebet er lidt "old school", da vi i mange år godt har vidst, de børn, som har de hurtige hjerner kan være tilsvarende udfordret på andre områder. Derfor har det i stedet været forsøgt at gøre begrebet "med særlige forudsætninger" gældende for at beskrive, der oftest er tale om en skæv profil. ”Særlige forudsætninger” dækker nemlig over, personen på samme tid har både store potentialer indenfor nogen områder, men samtidig ofte også sider, hvor der viser sig udfordringer. Om barnet så er på den måde fra fødslen - eller om det er miljøet og måske understimulering, som giver denne asynkronitet - det er der til gengæld meget forskellige holdninger til.

I dag ligger mange oplysninger selvfølgelig online - det gør forskellige intelligenstests også. Så mange forældre sidder alene og undersøger information ift. deres børn, men mangler nogen at udveksle erfaringer med, samt at kunne komme et sted, hvor de mange informationer bliver bundet sammen til et hele.

Denne workshop er for jer, som enten er forældre, bedsteforældre eller ressourcepersoner til et barn med særlige forudsætninger. På denne workshop - som er den anden ud af 3 workshops - er det primære fokus på det kvikke barns gave - nemlig den ”hurtige hjerne”. En ”workshop” er netop et sted, hvor du selv er med i arbejdet. Der vil være tid til at reflektere, diskutere, samt dele dine erfaringer med andre.

Vi kigger på fordelene ved at have nemt ved at lære, men især på de forholdsvis mange faldgruber, som disse børn kan opleve – såvel internt i deres evne til indlæring som eksternt ift. hvordan skolesystemet evner at gribe dem an.

På workshoppen gennemgås og arbejdes der med

  • Forskellen på potentiale og talent
  • At være asynkron ift. uddannelse
  • At have indlæringsvanskeligheder, samtidig med høj begavelse
  • Reaktionsmønstre, når man bliver presset
  • Underpræstations udvikling og kendetegn
  • Hvad kan støtte og motivere en, som underpræsterer?

Workshoppen er åben for alle. Dit barn behøver ikke være en bestemt alder for, du kan få noget ud af at deltage. Det kan f.eks. være for forældre, bedsteforældre eller på en anden måde ressourcepersoner til et barn med særlige forudsætninger.

Workshoppen er den anden ud af 3 workshops, og har det primære fokus på det kvikke barns gave - nemlig den ”hurtige hjerne”.