Skip to content

Vi er i fuld gang med at gøre klar til den kommende sæson - få besked som en af de første, når du kan se hele programmet her på hjemmesiden 📬

Tilmeld nyhedsbrevet
Özlem Cekic

Özlem Cekic - Ligestilling og brobygning

Min families kvindehistorie og ligestillingskampe

Da min mormor besøgte mig i Danmark under min skilsmisse, var hendes råd, at det vigtigste for en kvinde er at være økonomisk uafhængig – især af mænd svarede hun.

Hun havde selv født 13 børn, hvoraf halvdelen af dem ikke overlevede, men da hun pludselig blev alene i en totalt mandsdomineret landsby i Tyrkiet, havde hun udover sine egne børn også seks plejebørn. Hun var en fantastisk stærk kvinde, der var feminist uden at vide, hvad ordet betød. I hele sit liv kæmpede hun for at være selvstændig. Jeg fortæller min mormors, mors og min egen kvindehistorie. De fælles ligestillingskampe, og hvordan de ligner vores hvide søstres kampe.

Hvordan kan vi bygge bro mellem befolkningsgrupper?

Danmark og verden omkring os oplever krig, terror og flygtningestrømme. Antallet af nydanskere i Danmark stiger. Vi frygter det ukendte, men vi har meget mere til fælles end det der skiller os ad.

Med det udgangspunkt har jeg inviteret mig selv hjem til en lang række forskellige danskere med dialogkaffe - både folk jeg var enig med, og folk jeg var rygende uenig med. Jeg har også besøgt forskellige grupper af troende - kristne, jøder, muslimer, ateister m.fl. - i håb om at vi i fællesskab kan bygge broer frem for at grave grøfter.

Information

  • Dato 22.10.2024-22.10.2024
  • Adresse Askov Højskole
    Maltvej 1
    6600 Vejen
  • Lokale Foredragssalen
  • Bemærkninger Ekstra tilkøbs mulighed. I forbindelse med dette foredrag tilbyder Askov Højskoles køkken, at der kan tilkøbes kaffe/te med dagens kage til kr. 35 til pausen ved køb sammen med billetten. Da køkkenet ikke er bemandet om aften, er det kun ved tilkøb med billetten, at dette er muligt. Bestilling af tilkøb: Foregår som tillægsbestilling for hver billet du køber. Med billetten følger en kupon, som du afleverer, når du henter det du har tilkøbt. Tilkøb kaffe/te med kage, når du køber din billet til foredraget.

Datoer

Dato Tid Sted Navn
1 Tirsdag 22.10.2024 19:00-21:00 Askov Højskole Özlem Cekic
Foredragsholder

Özlem Cekic