Billede af skuespiller og sanger Prebn Kristensen

Foredrag af Preben Kristensen - "Husk at være glad"

Teatret er hele mit liv – eller i hvert fald størstedelen af det

Af FOF-anmelder Søren Bo Jensen, pensioneret direktør

Da Preben Kristensen var 12 år, sagde han: ”Jeg vil være films-skuespiller”, og han blev jo ikke alene skuespiller, men en super god en af slagsen. Så god at han for nylig blev kåret som årets skuespiller af Lauritzen Fonden. Da Preben som ung fortalte sine forældre, at han ville søge ind på skuespillerskolen, sagde hans far: ”Tag du bare en uddannelse som skuespiller. Det er altid godt at have noget at falde tilbage på”.

I et samtaleforedrag med sin medforfatter, journalist Danni Travn, fortalte Preben om sin barndom, familie og mange oplevelser med skuespillerkolleger med afsæt i bogen Husk at være glad. Preben havde hovedrollen i aftenens foredrag, mens Danni supplerede med stikord og bidrog til at drive foredraget fremad.

Barndommen

Preben fortalte om sin barndom i Skive, hvor han er født i 1953 og voksede op i ”det rigeste hjem, ikke økonomisk, men i kærlighed”. Han var som barn god til at lege og kunne med sin fantasi forvandle en pind til hvad som helst, og Preben og søsteren blev opdraget i frihed under ansvar. Det var hans far, der sagde: ”Husk at være glad, se positivt på livet og værdsæt at være glad”.

Alle bedsteforældre boede tæt på Prebens barndomshjem, og én af bedstefædrene lærte en dag Preben at bande. Det ville han jo få lært før eller senere alligevel, forklarede bedstefaren til Prebens undrende mor.
”Men hvis nogen tror, jeg var klassens sjove dreng, tror de fejl. Der var nemlig en anden, der var bedre til fx at parodiere. Men i gymnasiet tog jeg dog revanche,” fortalte Preben.

Skuespillerskolen og tiden i Aarhus

Preben blev optaget på Skuespillerskolen ved Aarhus Teater, hvor han blev færdiguddannet i 1978. I denne tid optrådte han med andre unge skuespillere på Jakobs BBQ i Aarhus. Han fik sit store gennembrud med komikergruppen Linie 3, der opstod i 1979 og består af Preben, Thomas Eje og Anders Bircow. Preben blev kendt for sin parodi af Dronning Margrethe, som også selv har set én af parodierne, og hvem han flere gange har været i selskab med.

Kollegaer og store roller

Prebens første store rolle var i teaterstykket West Side Story, hvor han spillede sammen med Betty Glosted. Preben fortalte i sit foredrag om mange oplevelser med andre skue-spillere. Heriblandt om hans møde med Dirch Passer. Preben har ligesom Dirch Passer oplevet, at folk griner på de forkerte tidspunkter, bare fordi man plejer at være sjov. I løbet af de godt 40 år, Preben har været i branchen, er det blevet til mange og store roller rundt omkring i landet. Ét sted vil dog altid have en særlig plads i Prebens hjerte: Aarhus Teater.

Det burde være mange forundt at få oplevelsen af at høre Preben Kristensen i rollen som sig selv – og vi, der var til stede, blev helt sikkert alle positivt stemt og gik fra foredraget men tanken: ”Husk at være glad!”.

Foredrag: Husk at være glad - v. Preben Kristensen
Tid: Tirsdag d. 24. september 2019 kl. 19.00
Sted: Musikhuset Aarhus
Arrangør: FOF Aarhus i samarbejde med Musikhuset Aarhus

Billede af FOF Aarhus anmelder Søren Bo Jensen

Hej! Jeg hedder Søren Bo Jensen, og jeg er pensioneret direktør. Jeg er med i FOF Aarhus anmelderkorps, fordi jeg gerne vil opleve, lytte og skrive. I min fritid er jeg kirkeværge ved Aarhus Domkirke, og så er jeg med i flere bestyrelser.