Et kursus i mikrohistorie, hvor din hverdag bliver en del af historien
Hvordan fandt du kærligheden uden Tinder? Spiste du kødfrit under kartoffelkuren? Og hvordan løste du konflikter i skolegården uden støttepædagoger? Danmarkshistorien er mere end konger, krige og ministre – den er også dine minder, dine erfaringer og din hverdag.
På dette kursus lærer du, hvordan mikrohistorie kan gøre helt almindelige menneskers liv til værdifuldt historisk kildemateriale. Vi arbejder med temaer som kærlighed, barndom og bolig – og bruger dine og dine medkursisters historier som omdrejningspunkt.
Kurset er bygget op i tre dele:
De enkelte kursusgange bliver faciliteret, så alle kommer til orde. De erindringer, vi sammen deler undervejs, samles i en trykt folder, der giver et indblik i hverdagens Danmark set indefra. Folderen afleveres til Rigsarkivet, så fremtidens historikere får et unikt materiale – og du får naturligvis selv et eksemplar som minde. Folderen kan f.eks. bruges som udgangspunkt for at dele din egen historie med familie og venner.
Dato | Tid | Sted | Navn | |
---|---|---|---|---|
1 | Onsdag 05.11.2025 | 10:00-12:35 | Stien Kultur- & Aktivitetscent | Otto Berner |
2 | Onsdag 12.11.2025 | 10:00-12:35 | Stien Kultur- & Aktivitetscent | Otto Berner |
3 | Onsdag 19.11.2025 | 10:00-12:35 | Stien Kultur- & Aktivitetscent | Otto Berner |
4 | Onsdag 26.11.2025 | 10:00-12:35 | Stien Kultur- & Aktivitetscent | Otto Berner |
5 | Onsdag 03.12.2025 | 10:00-12:35 | Stien Kultur- & Aktivitetscent | Otto Berner |
6 | Onsdag 10.12.2025 | 10:00-12:35 | Stien Kultur- & Aktivitetscent | Otto Berner |
Se alle Se færre |
Uddannelse: Jeg er cand.mag. i historie fra Københavns Universitet og har en bachelor i dansk og historie fra RUC. I mit speciale undersøgte jeg ægteskabsadfærd i Danmark siden 1970’erne med udgangspunkt i den mikrohistoriske metode – en tilgang, der sætter fokus på de små, personlige historier som brikker i den store historie.
Undervisningserfaring: Jeg har mere end ti års erfaring som underviser i folkeskolen.
Andet: I min undervisning brænder jeg for at skabe rum, hvor menneskers erindringer kan få liv og blive bevaret, og facilitere samtaler, der både styrker den enkeltes fortælling og bidrager til fremtidens historiske kildemateriale.