Billede af forfatter Peter Øvig Knudsen

Foredrag af Peter Øvig Knudsen - "Min mor var besat"

Se på børnene, og frygt ikke strømmen

Af FOF-anmelder Ida Lang Andersen, medicinstuderende på AU

Elektrochok, depression og børn, der har det dårligt, var centrale emner i mandagens foredrag ved Peter Øvig Knudsen. Skønt de var baseret på egne erfaringer, var budskaberne stærke og forfriskende. Forfatteren var dog så optaget af at levere punkterne på sin agenda, at han først rigtigt åbnede op, da publikum blev inddraget.

Bogen – før og efter

I det interviewbaserede foredrag førte Dokk1’s kulturformidler, Daniel Boisen, forfatteren gennem bogens forløb: fra undfangelse af bogidéen til den klinisk svære depression, Peter fik efter arbejdet med sin mors journaler. Den depression som Peter hævder at have øget forståelsen for sin mors ageren – om end ikke i en sådan grad, at tilgivelse ligger lige om hjørnet.

Peter Øvigs dristighed kan vel beskrives som moderne. Ligesom Leonora Christine Skov og Thomas Korsgaard ruller han gardinerne fra i et særdeles tillukket barndomshjem og fortæller om forældre, der ikke udfylder den rolle, der er dem tiltænkt og forlangt. Han skyder en hvid pil efter den opfattelse, han selv voksede op med – nemlig at der ”i alle de andre huse på Guldbjergvej var normalt”.

Ærgerligt var det dog, at Peter i første halvdel af interviewet ikke gav en egentlig beskrivelse af den dæmon, han ellers så flittigt refererede til med ”I ved nok”-fraser. Det krævede spørgsmål fra publikum i anden halvdel, før vi rigtig blev lukket ind.

Tal med børnene, og drop myterne

Peter pointerede især, hvor vigtigt det er, at vi er opmærksomme på børns trivsel. At vi tør se og stille spørgsmål, når et barn ikke har det godt. Han roste den udvikling børneopdragelsen har taget og udtrykte overbevisning om, at vi i dag skaber hele mennesker, der er i stand til at elske.

Derudover satte han ord på ligegyldigheden i den lette depression og smerten i den svære, udslettede myten om at kun svage mennesker bliver deprimeret og roste elektrochokbehandlingen for det, den er: nemlig en effektiv, rigtig og livsreddende behandling for nogle patienter. Forfriskende pointer når man som jeg har været en del af den fordomsbefængte psykiatri.

Foredrag: Min mor var besat - v. Peter Øvig Knudsen
Tid: Mandag d. 4. november 2019 kl. 19.00
Sted: Dokk1
Arrangør: FOF Aarhus i samarbejde med Dokk1

Billede af FOF Aarhus anmelder Ida Lang Andersen

Hej! Jeg hedder Ida Lang, og jeg læser medicin på 12. og sidste semester. Jeg er med i FOF Aarhus anmelderkorps, fordi jeg nyder at blive klogere på ting, jeg ikke har noget kendskab til. Anmelderkorpset er en anledning til at komme afsted til foredrag, jeg ellers ikke ville have hørt. Desuden har jeg mange års erfaring med undervisning, så jeg glæder mig til at observere foredragsholdernes præstationstekniske formåen og interaktion med publikum. I min fritid slapper jeg af med løb, madlavning og skønlitteratur.