Billede af Per Wium og Beatrio

Koncertforedrag om Beatles med Per Wium og bandet Something

Koncertforedrag om Beatles

Af FOF-anmelder Anne-Kirstine Vad Stoklund, studerende på nordisk sprog og litteratur, Aarhus Universitet

En mørk og kold efterårsaften i oktober blev Store Sal på Dokk1 varmet op af velkendte og velklingende toner fra The Beatles. Musikformidler Per Wium var nemlig på scenen sammen med sit band Something for at dele Beatles med os.

En hybridformet hyldest

Omdrejningspunktet for aftenen var det sagnomspundne album Abbey Road, som har 50-års fødselsdag i år. Vi blev dog også taget med på en musikalsk og nostalgisk rejse videre rundt i et udpluk af The Beatles’ astronomiske katalog. Og i koncertforedragets hybridform fik vi både sange og små anekdoter. For eksempel har Per Wium optalt, at bandet spillede 249 gange i 1963. Vi fik også små historier om alle bandets fire medlemmer og deres udvikling og plads i bandet.

Både sange og anekdoter blev leveret af Per Wium og Something som en hybridformet hyldest til det britiske band. Man kunne mærke, at Per Wium har et stort kendskab til The Beatles, og han var da også på fornavn med John og Poul. Samtidig fik vi også historien om bandets navn, Something, som stammer fra en George Harrison-sang. Som Per Wium sagde: ”Something er et dejligt ord og en dejlig sang”.

Here comes the sun

Lige fra begyndelsen var det helt tydeligt, at Something og publikum delte en fælles og nostalgisk kærlighed til det britiske band. Til introduktionen af de særligt velkendte sange lød der ofte et veltilfredst ”åh” fra publikum. Der var fuld blæs på, og publikums hoveder rokkede med. De blev da også inviteret med til både klap og fællessang. Efter et par timers Beatles-solskin sagde Something tak for i aften til tonerne af George Harrisons klassiker Something. Med lune toner i kroppen bevægede en hel flok glade og nostalgiske mennesker sig ud i oktoberkulden.

Foredrag: Koncertforedrag om The Beatles - v. Per Wium og bandet Something
Tid: Torsdag d. 24. oktober 2019 kl. 19.00
Sted: Dokk1
Arrangør: FOF Aarhus i samarbejde med Dokk1

Billede af FOF Aarhus anmelder Anne-Kirstine Vad Knudsen

Hej! Jeg hedder Anne-Kirstine Vad Stoklund, og jeg læser Nordisk sprog og litteratur med tilvalg i Kunsthistorie på Aarhus Universitet. Jeg er med i FOF Aarhus anmelderkorps, fordi jeg nyder at komme til alverdens forskellige og interessante foredrag, som jeg måske ellers ikke ville være faldet over. I min fritid elsker jeg at male og tage iskolde dukkerter i havet.