Vores butik og telefon er lukket fra torsdag d. 5. juni til og med mandag d. 9. juni pga. Grundlovsdag og pinse. Hjemmesiden er som altid åben for tilmeldinger.
Vores butik og telefon er lukket fra torsdag d. 5. juni til og med mandag d. 9. juni pga. Grundlovsdag og pinse. Hjemmesiden er som altid åben for tilmeldinger.
Musikhistorien er fuld af store komponister og storslåede værker. Komponister, der rager op i historien, viser vejen og inspirerer eftertiden helt frem til i dag. Musik der bringer tidens kunststrømninger til et højdepunkt eller blotlægger helt nye musikalske veje, der ændrer musikhistoriens gang.
En af disse komponister og hans storslåede værker dykker vi ned i til denne temadag: den sovjetiske komponist Dmitrij Sjostakovitj (1906-1975).
Sjostakovitj er en af de største komponister i det 20. århundrede - en komponist hvis liv og musik er uadskilleligt forbundne; fuld af drama, tragedie, konflikt og triumf. Og sjældent har en komponist stået så tæt på magten.
Under Stalins regime skulle musikken være sovjetisk. Dvs. at den skulle være et produkt af den socialistiske realisme, hvad dette så end var. Sjostakovitj gennemlever Stalins terror og undertrykkelse, han manøvrerer i den, og han lykkes også med at vinde regimets gunst. Men det er en hårfin balance. Og i tiden efter sit gennembrud, 19 år gammel, oplever han både at være Sovjetunionens kulturelle superstjerne såvel som på et øjeblik at falde i unåde og frygte for sit liv.
Ligeså dramatisk som hans liv var, ligeså dramatisk er hans musik.
Kl. 10:00-12:00: Oplæg - Fra russisk avantgarde til sovjetisk nationalkomponist
Vi starter dagen med at dykke ned i Dmitrij Sjostakovitjs ungdom som musikalsk vidunderbarn. Hans første orkesterværk Scherzoen opus 1’s overlegne og helt perfekte instrumentering lyder så utrolig, at eftertiden flere gange har betvivlet, at en kun 13-årig dreng kunne have skrevet det.
Herefter følger vi en komponist, der nysgerrigt udfolder sig i det russiske avantgarde-miljø med eksperimenterende og originale værker, der klinger af alt fra russisk futurisme, neoklassicisme og absurd alogisme til vestlig populærmusik og jazz. Det er musik skrevet i en rus af optimisme; nu skal der skabes ny kunst til et nyt folk – forventningerne til den nye sovjetiske stat er store, og kunsten er et afgørende element heri.
Mod slutningen af 1920’erne ændrer regimets politik sig dog i en reaktionær retning, der bekæmper det progressive kunstmiljø. Det kulminerer i den store terror i 1936, hvor politikere, kunstnere og komponister med forkerte holdninger og degenereret, formalistisk eller vestligt klingende musik forfølges.
Efter direkte kritik af Stalin mister Sjostakovitjs sit levegrundlag og frygter for sit liv. Grunden er operaen Lady Macbeth fra Mtsensk som vi vil se nærmere på. Operaen er en kæmpe succes, men Stalin finder den pervers og demoraliserende for det sovjetiske folk. Svaret på kritikken bliver den 5. symfoni, der vinder regimets gunst og bringer ham til berømmelsens tinde.
Kl. 12:00-13:00: Frokostpause
Kl. 13:00-14:00: Oplæg - Gåder og myter i Sjostakovitj musik, analyse af fremtrædende værker
Efter frokostpausen skal vi se nærmere på, hvordan Sjostakovitj komponerer, og hvad han vil sige. Ingen anden komponist har bragt så mange spørgsmål med sig og været så gennemfortolket for at forstå, hvad hans musik betyder. For betyder den blot det, titlen angiver, og det, som den klinger af på overfladen?
Man skal ikke lytte længe til Sjostakovitj, før man hører de mange forvredne, groteske, manieristiske og kubistiske motiver fra hans eksperimenterende ungdom som avantgardekomponist. De gemmer sig under den sovjet-heroiske overflade og former et tætforgrenet rodnet, der stiller et hav af spørgsmål: Er Sjostakovitjs musik en kritik af Stalin? Af det sovjetiske regime? Eller er dette rodnet af motiver, der er så karakteristisk for Sjostakovitj, en rehabilitering af de futuristiske russiske kunstneres mål om at skabe en ny kunst for et nyt folk?
Vi vil dykke ned i en række udvalgte værker og se på de fortolkninger, man har haft af musikken. En musik som stadig i dag er fuld af dragende gåder og myter.
Der vil blive serveret småkager og kaffe/te i løbet af dagen. Medbring selv madpakke til frokostpausen.
Dato | Tid | Sted | Navn | |
---|---|---|---|---|
1 | Lørdag 11.10.2025 | 10:00-14:00 | Solsalen | Peter Uldahl Aggernæs |
Jeg er musiker og uddannet cand.mag. i musikvidenskab, filosofi, idéhistorie og spansk, og har studeret guitar og flamenco i Granada, Spanien. Jeg har som koncertsolist og foredragsholder arbejdet både med klassisk og rytmisk musik, lige fra klassisk og tidlig musik, spansk og latinamerikansk musik til flamenco, verdensmusik og jazz.